2012-09-24

Utvärdering, vecka 2


Nu har jag alltså klarat av två veckor av min kostutmaning och det känns riktigt bra! Jag tänker egentligen inte alls på att jag kör enligt stränga regler längre. Det enda som indikerar att något är annorlunda är att jag väger maten och rapporterar om den här på bloggen. Och det är klart, någon gång har jag väl stoppat mig själv när tankarna har seglat iväg till gräddiga såser och krämiga gratänger. Men något oövervinneligt sug har jag inte känt.

Vecka 1
Kolhydrater/dygn (gram): 1,64 - 1,79 (tränade) - 1,98 - 1,40 (tränade) - 8,48 - 1,82 (tränade) - 1,64 (tränade)
Vecka 2
Kolhydrater/dygn (gram): 6,76 - 4,70 (tränade x2) - 5,78 - 5,06 - ingen data - 3,66 - 5,74 (tränade)
Här syns stora skillnader mellan vecka ett och vecka två. I och med att jag lagt till grönsaker steg kolhydratsnivåerna direkt. Först kändes det lite skrämmande, 6 gram kolhydrater kändes som otroligt mycket. Sedan fick jag en mer realistisk syn på mängden kolhydrater, men dock har jag insett hur lite det krävs för att kolhydratsmängden ska skjuta i höjden. Vissa grönsaker innehåller en hel del kolhydrater, t.ex. blomkål och avokado.

Vecka 1
Kalorier/dygn (kcal): 1189,00 - 1480,64 (tränade) - 1540,60 - 1006,00 (tränade) - 1406,65 - 1574,15 (tränade) - 1262,70 (tränade)
Vecka 2
Kalorier/dygn (kcal): 1153,00 - 2000,60 (tränade x2) - 832,88 - 1203,60 - ingen data - 908,11 - 808,79 (tränade)
I tisdags hade jag en kaloritopp långt över de andra dagarna. Jag är fortfarande inte riktigt säker på varför kroppen ville ha så mycket energi, men det är väl inte helt omöjligt att det hade med mitt dubbla träningspass att göra. För övrigt tycker jag att jag har legat på gränsen till för lågt flera dagar, även om jag vet att det inte riktigt funkar att tänka kalorier när man äter LCHF. Jag blir bara fundersam och undrar om kroppen får i sig tillräckligt med bränsle? Jag har inte gått runt hungrig, så rimligtvis har kroppen varit nöjd med kaloriintaget.

Vecka 1
Mängd mat/dygn (gram): 405,00 - 577,00 (tränade) - 735,00 - 420,00 (tränade) - 515,00 - 510,00 (tränade) - 430,00 (tränade)
Vecka 2
Mängd mat/dygn (gram): 559,00 - 718,00 (tränade x2) - 389,00 - 507,00 - ingen data - 404,00 - 433,00 (tränade)
Mängden mat ligger fortfarande kvar på ungefär samma mängd, mätt i gram. Ingen vätska är medräknad (varken nu eller förra veckan). I mina ögon är det väldigt lite mat, sett i gram. Dock misstänker jag att det är kvaliteten på det man stoppar i sig som spelar roll, inte mängden.

Resultat?

Kroppsminskning: Jag har gått ner ganska exakt ett kilo den här veckan. Varför det inte är mera vet jag inte, men jag gissar att det beror på att jag börjat bygga muskler (förhoppningsvis). Jag har minskat en del i centimeter, men dessa siffror baserar sig på mina mått från den 11 september (nästan två veckor sedan).
Bröst: -2 cm
Mage: -2,5 cm
Midja: -3 cm
Höft: -1 cm
Överarm: -1 cm vardera
Lår: -2,5 cm vardera

Välmående: Jag har mått bra den här veckan. I början av veckan tyckte jag att det var ganska komplicerat att få till rätt mängd grönsaker i förhållande till fett och protein, men mot slutet av veckan har jag lärt mig ungefär hur mycket allting är. Den här veckan har jag emellanåt varit småsugen på något, oklart vad. Inte sötsakssugen, utan bara sugen på att stoppa något i munnen. Igår när Adam och jag kollade på film åt jag tre skivor lufttorkad skinka, perfekt filmsnacks och mängden var helt lagom! Jag har försökt minska mängden kaffe något, vilket har resulterat i lite huvudvärk. I övrigt har jag varit energifylld och det minskade sömnbehovet håller i sig.

Plus: Lättare att variera sig med grönsaker, mer socialt acceptabla lunchlådor. Möjligheterna att hitta mat på stan ökade jämfört med vecka ett.
Minus: Visst sug ibland. Grönsakerna kändes ibland överflödiga och fokus blev ganska stort på olika grönsaker och dess kolhydratinnehåll. Lätt att jag hakade upp mig på "kolhydratrika" grönsaker och bojkottade dessa, blev lite besatt i tankesättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar