2012-09-21

Det var jag som tog fel

Tidigare i veckan skrev jag om de skillnader jag fick fram när jag fyllde i dagens mat på minmat.net och på lchfklubben.se. Jag tänkte att lchfklubben kanske råkat mata in fel data gällande äggen, så jag mailade dem.

Mitt mail:
Hej!

I er kolhydraträknare tror jag att datan om äggs kolhydratinnehåll blivit fel. Den anger nämligen 1.4 gram kolhydrater/100 gram, medan livsmedelsverket säger 0.4 gram/100 gram. Dessutom undrar jag varifrån ni hämtar er data om näringsinnehåll? När jag fyllt i dagens mat på minmat.net och på er sida skiljer sig kalorierna åt med nästan 800 kcal. 
Deras svar:
Hej Julia,
Jag förstår, det är en näringsexpert som har satt ihop vår kolhydrats data. Det skiljer sig alltid beroende på källa då man tittat på olika storlekar, innehåll och fett. Ett ägg brukar generellt sätt ha mellan 0.5 och 1 gram kolhydrater per ägg, detta om man förutsätter att man utgår ifrån att livsmedlet väger ca 50 gram. Vi hoppas att du är nöjd med våra funktioner.
Med vänliga hälsningar, LCHFklubben.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar