2012-09-17

Utvärdering, vecka 1

Så var alltså första veckan av min utmaning avklarad. Tre kvar. Den här veckan har jag ätit kött, fisk, fågel, ägg, smör och kokosfett. I dryckesväg har jag druckit kaffe, te, vatten, mineralvatten och vin på vinprovningen i fredags (egentligen var vin givetvis inte ok enligt mitt matschema).

Kolhydrater/dygn (gram): 1,64 - 1,79 (tränade) - 1,98 - 1,40 (tränade) - 8,48 - 1,82 (tränade) - 1,64 (tränade)
En topp alltså på fredagen i och med vinprovningen, i övrigt har jag hållit mig långt ifrån gränsvärdet på max 5  gram kolhydrater/dygn. I huvudsak är det kaffet som har bidragit med kolhydrater. Jag har verkligen dragit ner på mängden kaffe den här veckan (och det har gått strålande), men helt utan min kaffekopp klarar jag mig inte. Jag tycker att det har varit väldigt enkelt att hålla kolhydraterna nere, eftersom det helt enkelt knappt finns kolhydrater i de produkter jag fått äta.

Kalorier/dygn (kcal): 1189,00 - 1480,64 (tränade) - 1540,60 - 1006,00 (tränade) - 1406,65 - 1574,15 (tränade) - 1262,70 (tränade)
Kaloriintaget har som synes varierat en hel del och det har inte ökat specifikt de dagar jag tränat. Dessutom är kalorierna relativt låga under fredagen, trots en del vin. Det här visar ju, om ni jämför kolhydraterna och kalorierna, att det inte riktigt går att använda både kolhydrater och kalorier som mått (de kommer säga emot varandra). Jag har inte ätit enligt ett visst kaloriintag, men jag tycker ändå det är intressant att se hur det varierar - trots att jag alla dagar har ätit tills jag blivit mätt.

Mängd mat/dygn (gram): 405,00 - 577,00 (tränade) - 735,00 - 420,00 (tränade) - 515,00 - 510,00 (tränade) - 430,00 (tränade)
Mängden mat har varit relativt likadan varje dag (bortsett från en topp på onsdagen), något som kroppen alltså självmant har reglerat eftersom jag har ätit det jag har behövt. Det är intressant att se att det landat på ungefär samma mängd mat, trots att det varierat mellan olika proteinkällor (kött, fisk, fågel, ägg).

Resultat?

Viktminskning: Det är lite svårt att säga om jag ser några viktresultat av den här första veckan, med tanke på att vågen fick bytas ut under veckan. Det jag vet är i alla fall att jag har gått ner 1,2 kg sedan i torsdags (eftermiddag), möjligen har jag gått ner mer totalt - men det kan jag som sagt inte veta säkert. Jag har även tagit mått på kroppen, men det väljer jag att redovisa efter att alla fyra veckor är avklarade.

Välmående: Jag har mått väldigt bra den här veckan. Jag har varit energifylld och jag har sovit färre timmar än vanligt (ungefär en timme mindre/natt). Dessutom har det varit väldigt skönt att inte bli hungrig mellan måltiderna, jag tror att jag hade kunnat äta ännu mindre under den gångna veckan, men eftersom jag ändå velat äta tillsammans med Adam har jag ätit alla tre måltider (frukost/lunch/middag).

Plus: Att inte vara hungrig, väldigt enkelt att planera måltiderna, mycket energi.
Minus: Tråkigt att inte kunna experimentera i matlagningen, men funkar kortare perioder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar