2012-09-16

Teoretiska kunskaper är guld värt



Just nu sitter jag och läser i boken LCHF & Träning som jag köpte i somras. Jag kom ungefär halvvägs i boken när den var nyinköpt, sedan lade jag den åt sidan ett tag eftersom den är ganska teknisk och inte så lättläst. Sedan flyttade jag tillbaka till Stockholm och boken hamnade i bokhyllan. Men nu när jag kommit igång med träningen och dessutom äter en väldigt strikt LCHF-kost kände jag ett sug att läsa klart boken. Kost och träning är absolut mitt största fritidsintresse, så jag lägger gärna mycket tid på att läsa om det. Givetvis läser jag helst om det som berör mig själv mest, vilket naturligt nog blir LCHF och nybörjarträning just nu. Dessutom är jag fascinerad av löpträning, vilket återspeglas i min tre senaste bokköp (Born to run, Vad jag pratar om när jag pratar om löpning och Heja, Heja!).

Det är så otroligt intressant, och relevant, att veta vad man sysslar med när man "experimenterar" med kroppen. Börjar du träna utan kunskap/eftertanke kommer du snart få ont i kroppen. Ändrar du kosten utan att läsa på först kommer du begå misstag och det är kroppen som får lida av det. Kunskap är a och o (att sedan omsätta teorin i praktiken är givetvis också viktigt). Dessutom finns det ju inget bättre än att kunna ge korrekta svar (på tal) när man får frågor om den kost och träning man har valt.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig! Speciellt med LCHF så bemöter folk en ofta med skepsis. Då är det viktigt att kunna informera folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag tycker att man på ett sätt blir en ambassadör för LCHF. Därför är det viktigt att bemöta frågorna och se till att vissa fördomar i alla fall ifrågasätts.

      Radera