2012-09-11

Utmaningen, dag 1

Första dagen i mitt lilla experiment rörande kosten.

Så här ser veckans utbud ut:
Vecka 1
- Kött, fisk, fågel, ägg, smör, kokosfett, majonnäs
- Kaffe, vatten, mineralvatten, te

Och så här har jag ätit idag:

Frukost: två kokta ägg med örtsalt på, en kopp bulletproof coffee (ungefär en tesked kokosfett och en tesked smör).
Lunch: - (åt sen frukost)
Mellanmål: bulletproof coffee.
Middag: ugnslax (en bit lax, ca 100 gram) med kryddsmör (ungefär 1 msk) och ett stekt ägg.
Kvällsmål: te, mineralvatten och ett halvt paket knaperstekt bacon med kryddsmör (1 tsk).

Jag har mått prima idag, men kände att ett kvällsmål var nödvändigt eftersom jag ätit lite för lite under dagen.

7 kommentarer:

  1. Hur funkar det med kött och så, får du marinera det i något eller bara lite krydda på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör bara på rena kryddor. Men kan marinera i t.ex. olivolja och kryddor, väljer dock helst bara kryddor nu första veckan.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Jobbigt utan tillbehör, men riktigt intressant att följa!

      Radera
  2. Hej Julia! Du är duktig! Men... antal ägg per dag bekymrar mig! Jag vet att man får äta 4 ägg per vecka (normalt). Vad tror du? Klarar din lever så på långt sikt? Inressant, hur mycker kalorier tar du per dag? De säger att man inte får ta mer än 1500-2000 per dag för att tappa vikt. Hur funkar det för dig? Kram på dig och lycka till! :) Olga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Olga!

      Jadu, det där om antalet ägg tror jag faktiskt inte att stämmer. Dock kan man ju inte veta något säkert före det finns ordentlig och långsiktig forskning (vilket saknas). Här kan du t.ex. läsa lite om ägg ifall du vill: http://www.kostdoktorn.se/1-agg-om-dagen-ar-livsfarligt/

      Angående kalorierna så ligger jag just nu runt 1200-1500 kalorier per dag. Dock räknar man inte kalorier när man äter LCHF, man äter tills man blir mätt och litar på att kroppen klarar av att reglera mängden kalorier av sig själv. Här kan du läsa om hur näringsfördelningen ungefär ska se ut: http://www.alltomlchf.se/grunder/hur-mycket-ska-man-ata/

      Jag håller alltså just nu på med ett experiment där jag den här första veckan äter väldigt strikt LCHF (under 5 gram kolhydrater/dygn), sedan kommer jag successivt lägga till varor i kosten igen. Detta för att lära känna min kropp och se hur den reagerar på olika typer av kolhydrater och för att se vilken mängd kolhydrater kroppen klarar av och ändå fortsätta gå ner i vikt.

      Tack för din kommentar! Kram

      Radera
  3. Kul att höra att du har koll på allt! :) Lycka till! Kroppen vet själv vad som är bäst! :) Olga

    SvaraRadera