2012-09-27

Small Group Training - nu jäklar!

Nu har jag tagit nästa steg i min träning. Jag har anmält mig till något som SATS kallar för Small Group Training (SGT). SGT finns i fyra olika konstellationer och den jag kommer delta i fokuserar på viktnedgång. Varje grupp består av 4-6 personer och en PT, man träffas två gånger i veckan och håller på i åtta veckor. Totalt alltså 16 träningstillfällen med gruppen. Att "min" grupp fokuserar på viktnedgång innebär att det kommer bli mycket pulshöjande styrketräning och uthållighet.

Igår var jag till SATS Stadion och träffade PT-Max (som kommer hålla i min SGT). PT-Max bjöd på en PT-träff innan vi kör igång med SGT, så att jag skulle få prova på konceptet och se om jag trivs med Max som PT. Jag fick ett mycket positivt intryck av såväl SGT som av PT-Max. Gårdagens pass gick dels ut på att kontrollera min rörlighet och dels på att låta mig pröva på några av de övningar som blir aktuella under SGT.

PT-Max konstaterade att jag är väldigt rörlig i nästan hela kroppen, något han tyckte var väldigt bra (jag glömde dock nämna att jag har tre familjemedlemmar diagnostiserade med EDS...). Dock är jag stel i nacke och skuldror, så det kommer jag jobba på. Han noterade även att jag har relativt mycket svank, men efter några tester kunde han konstatera att det är en naturlig svank och att den inte beror på t.ex. oproportionerligt stark höftböjare. Intressant att få veta sådant om en själv! Att PT-Max kollade rörlighet och att han lät mig testa olika rörelser för att han skulle få ett grepp om hur min kropp fungerar gjorde att jag fick ett mycket positivt och professionellt intryck av honom.

Därefter fick jag köra igenom några pulshöjande styrkeövningar, där jag skulle göra maximalt antal repetitioner under 40 sekunder. Sedan fick jag vila 20 sekunder innan jag skulle påbörja nästa övning, där jag återigen skulle köra maximalt under 40 sekunder. Det var riktigt roligt och trots att vi bara tränade i ungefär 30 minuter var jag genomsvettig och idag har jag träningsvärk i många "märkliga" muskler.

Jag berättade för PT-Max att jag har spelat handboll i flera år och det gjorde att han lät mig göra lite mer ovanliga styrkeövningar, för att utmana min kropp lite. Han menade att om jag bara kör traditionella övningar så blir det lätt för enkelt för min kropp, eftersom den känner igen övningarna väldigt väl och då tvingas inte kroppen (eller är det knoppen?) tänka till så mycket i övningarna. Och jag fick verkligen tänka till i många av övningarna för att få armar och ben till rätt sida av kroppen samtidigt som jag hoppade eller vände och vred på mig. Det var väldigt roligt och jag längtar så efter att köra igång med SGT!

PT-Max förklarade att invägning sker vid det första SGT-tillfället. Dessutom kör man igenom olika övningar och räknar antal repetitioner man orkar med på 40 sekunder (samma koncept som under testpasset alltså). Efter en månad är det dags att kolla hur det har gått, så då är det dags att väga sig och köra samma övningar igen. Givetvis med kraftigt förbättrat resultat! När sedan alla tillfällen är slut är det återigen dags att kontrollera hur det har gått med vikt och styrka/uthållighet. Jag tycker det här upplägget låter suveränt, tävlingsmänniska som jag är!

Utöver SGT-tillfällena rekommenderade PT-Max mig att promenera (tillräckligt snabb takt för att få upp pulsen) 60 minuter dagligen eller så mycket som jag hinner med. Dessutom kan jag komplettera med att gå på gruppträningspass som fokuserar på styrka och på bålträning (jag var ganska svag i bålen), som t.ex. GRIT Strength (styrka) och Shape (bålen). Optimal viktnedgång förutsätter också en bra kost, vilket är LCHF-kost enligt PT-Max, så där behöver jag inte göra några ändringar. Inte för att jag skulle ha ändrat mig om han hade tyckt annat, jag gillar LCHF allt för mycket för att byta kost.

Troligen kör vi igång med SGT på tisdag (och sedan kör vi varje tisdag och torsdag klockan 18-19), men PT-Max ska ringa och bekräfta det här antingen idag eller imorgon.

Jag är otroligt peppad och det enda jag kan tänka på är att jag vill köra igång NU!

6 kommentarer:

  1. Åh vad skönt med en tränare som faktiskt är insatt i LCHF! Tränaren jag hade ville att jag skulle syssla med fettfri mjölk och liknande. Dislike.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag kände en viss oro innan jag svarade på hans fråga om hur jag äter idag, eftersom jag vet att träningsvärlden är splittrad angående LCHF. Lyckan jag kände när han sa att han själv äter LCHF och att det är det han rekommenderar!

      Radera
  2. Wooohooo, go Julia! Håller med Hannele, skönt att han verkar ha koll. Fettfir mjölk? uäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt att han har koll! Jag är så peppad och vill bara sätta igång med träningen.

      Radera
  3. Tack för en inspirerande och bra blogg.
    Jag har några frågor till dig.
    Vad är ditt mål? (Vikt/träning/lchf)
    Startvikt?
    Nuvarande vikt?
    Målvikt?
    Hur lång är du?
    För- och nackdelar med lchf? Hade varit intressant att veta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din uppmuntran. Jag ska se till att skriva ihop ett inlägg som besvarar dina frågor, jag kan tänka mig att det är flera personer som finner det intressant.

      Radera