2012-09-24

Utmaningen, dag 15

Nu är vecka tre här och det betyder OST! Eller ja, det betyder samma goda kost som de två senaste veckorna, men med möjlighet att lägga till ost nu. Just ost är kanske det livsmedel jag har saknat mest under de två senaste veckorna. Ost är så otroligt gott och en god köttbit gör sig väldigt bra till en god ost.

Vecka 3 (24-30 september)
- Kött, fisk, fågel, ägg, smör, kokosfett, majonnäs, grönsaker (gröna, ovan jord), ost.
- Kaffe, vatten, mineralvatten, te.

Som ni kanske märkte redan under förra veckan har jag återinfört majonnäsen igen. Jag kollade lite noggrannare på recepten för egen majonnäs och kom fram till att en tesked dijonsenap resulterar i så lite kolhydrater att det går mot noll ändå. I lagom mängd tänker jag alltså fortsätta tillåta mig att äta hemmagjord majonnäs. Om du också vill göra egen majonnäs rekommenderar jag dig att studera dijonsenapsalternativen i butiken, det kan variera väldigt mycket! Kom ihåg att kolla både innehållsförteckningen (inget socker!) och näringsinnehållet.

Jag har nu gjort mig redo för veckan:

Frukost (07:00): ett kokt ägg med majonnäs och en babybel-ost, en kopp bulletproof coffee och en kopp svart kaffe.
Lunch (12:00): köttfärslimpa med broccoli och kryddsmör.
Middag (17:00): fläskkotlett med kryddsmör, paprika, sallad och en babybel-ost.
Kvällssnacks (20:00): två skivor lufttorkad skinka och två skivor gouda-ost.


Som ni ser har jag inte druckit kaffe sedan i morse, vilket min hjärna gör mig ytterst medveten om. Jag försöker minska mängden kaffe jag häller i mig, så att det blir två koppar kaffe per dag. I morse drack jag girigt båda kopparna innan jag gick till skolan, så dagsransonen var slut innan klockan slagit åtta.

1 kommentar:

  1. Jag tycker du är GRYM Julia, och det är så sjukt kul att följa dig! Speciellt när du analyserar noga hur kroppen känns och sådär, som när du skrev att du var småsugen på något osv eller att du sov bra etc. Jag är helt fast!

    Apropå ost, sjukt gott snacks som man dessutom blir mätt fort på (=man äter mindre, plus! hehe) är att rulla in en bit gorgonzola i prosciutto. Väldigt likt ditt kvällsnacks här kanske men ACK så gott med blåmöglet!

    Annan fråga, hur är det med olivolja och balsamvinäger? Hur pass ok är det?

    SvaraRadera