2012-10-14

Restaurang Åberg Nilsson (Odenplan)

I fredags besökte vi alltså Restaurang Åberg Nilsson som ligger vid Odenplan här i Stockholm. Tidigare stod det på deras hemsida att de erbjuder LCHF-alternativ till samtliga rätter, en text som nu är borttagen. För den skull har det inte ändrat deras inställning till LCHF, det är fortfarande en självklarhet att kunna få rätterna anpassade till LCHF.

Restaurangen är inte speciellt stor, utan precis lagom liten för att kännas mysig. Bemötandet från vår servitris var väldigt bra och hon var duktig på att komma ihåg vem som beställt vad, alltid ett plus! Vi åt två rätter och alla var mycket nöjda. Menyn är inte särskilt lång, men de rätter som finns att välja mellan låter alla väldigt lockande. Jag åt en charkuteritallrik till förrätt och kalvlever till varmrätt. Till förrätten drack jag en Solsidan-öl och till varmrätten mineralvatten. Min mat var supergod och det märktes att råvarorna var bra. Jag velade länge gällande varmrätten, eftersom min enda tidigare erfarenhet av lever var de skosuleliknande sakerna som serverades i grundskolan. Men jag ångrar inte mitt beslut, kalvlevern var krämig och god och den passade väldigt bra ihop med tillbehören (bacon, svamp, kapris, rödvinssky och blomkål). Normalt serveras rätten med potatis, men jag fick smörstekta champinjoner och krispig blomkål istället. Rätten innehöll även äpple, men det var stora bitar så jag kunde enkelt peta bort dem.

Portionerna var väl tilltagna. Vi alla blev väldigt mätta av två rätter. Alla andra åt upp sin mat, men halvvägs igenom varmrätten var jag mer än nöjd. Så för min del räckte förrätten och en halv varmrätt (barnportion?). Jag tror inte man behöver oroa sig för att gå hem hungrig från stället, något jag tycker är mycket bra!

Priserna för en varmrätt låg mellan 145 och 205 kr, väldigt bra pris för att vara en restaurang centralt i Stockholm.

Mitt betyg till Åberg Nilsson blir en klar 5:a av 5 möjliga, full pott alltså! Jag kommer absolut gå tillbaka igen. Den vällagade maten, stämningen, bemötandet, priserna och de stora portionerna är Åberg Nilssons starkaste kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar