2012-10-14

Familjens besök i Stockholm

I fredags morse var jag lite trött när väckarklockan ringde, men jag tvingade mig upp ändå. Sedan stod jag utanför Universitetsbiblioteket i två timmar och marknadsförde Juristdagarna (vår arbetsmarknadsmässa). När det var klart kunde jag starta helgen (eller startade jag kanske helgen redan på torsdagen?).

Efter en snabb lunch hemma åkte jag in till City och mötte upp mamma och min styvpappa. Vi alla tre fikade på Vetekatten och sedan gick mamma och jag på stan en sväng. Vid 16-tiden mötte vi upp min storasyster Jenny och hennes kille Janne på Centralstation, dit de anlänt med tåget från Uppsala. Vi gick ner till tunnelbaneperrongen och sammanstrålade med Adam. Tillsammans skulle vi alla sex ta tunnelbanan till Skogskyrkogården.

När vi var vid Gullmarsplan stod det klart att Janne blivit kvar på perrongen, eftersom tunnelbanedörrarna stängts precis mellan Jenny och honom. Janne, som inte är speciellt bekant med tunnelbanan och som dessutom inte hade full koll på vart vi skulle, stod alltså ensam kvar på t-centralen. Det hade varit väldigt enkelt att ringa honom och förklara hur han ska åka, om det inte varit för att Jannes mobiltelefon låg i Jennys väska. Så där stod vi fem personer på perrongen vid Skogskyrkogården och för varje tåg som passerade tänkte vi att Janne skulle dyka upp. Det gjorde han inte. Så vi bestämde oss för att låta Jenny vänta på perrongen, medan vi andra tog en promenad på Skogskyrkogården (otroligt vackert!). Efter ett tag ringde Jenny och berättade att hon precis pratat med Janne, då hade han stått och väntat på perrongen i ungefär 1 ½ timme. Han hade sedan äntligen lyckats få låna en telefon, efter att ha frågat närmare 100 personer. Så Jenny åkte tillbaka till t-centralen och väntade där tillsammans med Janne. Lite senare åkte vi andra dit och återigen fick vi alla sammanstråla på t-centralen.

När vi nu alla var samlade (igen) tog vi tunnelbanan vidare till Odenplan. Vi var lite tidiga, så vi gick in på en bar och tog en fördrink. Klockan 19:00 hade vi bord reserverat på Restaurang Åberg Nilsson (en lite utförligare recension av stället kommer). Vi åt en otroligt god middag och hade en trevlig kväll tillsammans. Sedan åkte mamma och min styvpappa åt sitt håll och vi andra tog bussen hem till oss. Vi satt uppe ett tag och delade på lite öl och vin. Jenny och Janne sov sedan över här på vår bäddsoffa.

På lördagen smög jag upp lite innan alla andra för att hinna äta frukost innan min träning med PT-Max. När jag kom hem igen efter en timme hård träning umgicks jag lite till med Jenny och Janne innan de åkte hem till Uppsala.

Jag hade alltså en mycket bra början på helgen tillsammans med en del av min stora familj. Ni är varmt välkomna tillbaka till Stockholm igen, för det här gör jag gärna om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar