2013-03-06

Small group training - min träningsform under våren

Långt inlägg som bara handlar om small group training, hoppa över det om du inte är intresserad!

Jag har alltså haft en dipp i träningsmotivationen de senaste veckorna. Förra veckan köpte jag mina barfotaskor och jag kände att motivationen ökade. Det är kul med nya träningsformer! Sedan tränade jag med min PT i fredags och vi diskuterade hur vi ska göra fortsättningsvis med min träning, jag har nämligen bara en eller två timmar PT-träning kvar. Då föreslog han att jag hakar på small group training, med honom som PT. Han var precis i startgroparna för att dra igång det och orsaken till att vi ens kom i kontakt från första början var att jag redan i höstas var sugen på konceptet small group training. Då blev det tyvärr aldrig av p.g.a. för få intresserade. Så jag bestämde mig för att small group training får bli vårens träningsmelodi! Och redan efter första träningspasset är träningsmotivationen maximal igen.

Vad är small group training? Precis som namnet antyder är "small group training" träning i små grupper. I varje grupp är man 4-6 personer och en PT. Tillsammans tränar man sedan 2x60 minuter varje vecka i två månader. Det finns olika inriktningar på small group training, min grupp är inriktade på viktnedgång. PT:n lägger upp programmet utefter det mål gruppen har.

Vad innebär inriktningen på viktnedgång? Första träffen (det vill säga i måndags) noterades vikt, mått och fettprocent på oss deltagare (individuellt, endast PT:n vet dina siffror). Om en månad kommer vi göra en check up på detta och sedan avslutas hela konceptet med att slutvikt, -mått och -fettprocent noteras. Träningsupplägget står PT:n för, men för viktnedgång är det bra med en kombination av högintensivträning och styrketräning. Under de 60 minuterna vi höll på i måndags hann vi arbeta igenom hela kroppen ordentligt, vi alla fick upp pulsen och svetten rann. Träningsvärken jag haft sedan dess vittnar om att musklerna fick jobba hårt, trots att jag har ganska mycket träningsvana från styrketräning.

Vad tycker jag om konceptet? Nu har jag ju bara varit på ett pass (av totalt 16 stycken), men jag är positivt överraskad. Före det första passet kände jag mig lite osäker på hur PT:n ska få till utmanande träning för alla. Jag var rädd för att jag antingen skulle vara starkare än de andra eller svagare än de andra, och att min träning inte skulle bli kvalitativ på grund av det. Efter det första passet kunde jag nöjt konstatera att PT:n lyckades individualisera tillräckligt mycket så att vi fick någorlunda lika mycket utmaning trots olika förutsättningar. Dessutom var jag rätt nöjd med att få använda tyngre vikter än de andra... Kul att träningen under hösten gett resultat! Fördelarna med small group-konceptet är att det är betydligt billigare än individuell PT-träning, det är peppande att vara en liten grupp som hjälper varandra och för mig som är en tävlingsmänniska är det toppen med några andra att tävla mot (med)! Nackdelarna då? Jag har inte kunnat konstaterat några nackdelar än. För mig passar small group training väldigt bra! Dessutom innebär det fasta träningstider under två veckor, perfekt för en rutinberoende människa som jag!

Just nu har SATS en kampanj där det är 20 % billigare med small group training med inriktning på viktnedgång jämfört med normalpriset, det innebär att det just nu kostar "bara" 4160 kr för en omgång small group weight loss (16 träffar á 60 minuter). Erbjudandet gäller till den 17/3.

(Nej, tyvärr är jag inte sponsrad av SATS även om inlägget mycket väl skulle kunna uppfattas som reklam. Texten är min egen och det jag framför är bara mina egna åsikter.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar