2013-03-03

Fröken "Jag hinner med allt, inga problem!"

Jag har haft ganska fullt upp de senaste veckorna, men nu såg jag fram emot en lugnare period. Dock kollade jag in min kalender nu och insåg att det där med "en lugnare period" nog inte är aktuellt i alla fall.

Jag läser fortsättningsvis kursen competition law fram till skärtorsdagen. Från och med imorgon och fram till skärtorsdagen läser jag även kursen nationalekonomi. Om en vecka och en dag ska jag lämna in en uppsats på engelska som jag knappt hunnit börja på. Den här veckan ska jag, utöver skolan, hinna på 90 minuter fotvård, gå på ett event om personligt varumärke hos Nova 100, gå på kickoff med ledningsgruppen för JD, börja med "small group training" på SATS (träning 2x60 minuter/vecka, 4-6 personer och en PT) och sedan åka till Åland på fredag för att gå på en 40-årsfest. Trevliga saker och absolut helt självvalda, typiskt bara att allt alltid ska inträffa samtidigt!

Veckan efter är snäppet bättre, även om den också kommer vara fullspäckad. Och om någon vecka, under andra halvan av vårterminen (från skärtorsdagen och framåt), kommer jag faktiskt bara läsa en endaste kurs, det vill säga "bara" 100 % av normal studietakt. Det kommer väl vara rena semestern?

5 kommentarer:

  1. På tal om studietakt, jag har för mig att du under någon period av din utbildning har pluggat 200 %? Kanske flera gånger, men betyder det att du har läst 60 hp på en termin? Jag skulle nämligen vilja söka en 30-poängskus men har för mig att man bara kan bli antagen till 45 hp per temin? Har du någon aning? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin, förlåt att jag inte svarat tidigare! Jag har läst 200 %, dvs 60 hp på en termin. Det har inte varit något problem alls och jag har inte hört något om max 45 hp. Det kanske gäller om man söker fristående kurser via antagning.se? När jag har läst mer än 100 % har det varit dels kurser inom ramen för juristutbildningen (som jag ju redan sedan länge är antagen till) och sedan "nya" kurser som jag sökt via antagning.se. Så fristående kurser jag sökt via antagning.se har aldrig överskridit 30 hp/termin. Jag vet inte om mitt svar hjälper dig, men jag hoppas att du får möjlighet att läsa kursen du skriver om! :-) Kram

      Radera
    2. Ingen fara, kom precis ihåg att jag hade frågat. :-)

      Jag har ju också min plats på förskollärarprogrammet säkrad eftersom jag ju är antagen dit, men inför varje termin söker jag ju ändå (via antagning.se) kurserna som ingår i programmet, måste inte du göra det med kurserna i juristutbildningen?

      Det är därför jag är lite tveksam till om jag kan bli antagen till 30 poäng till. På antagning står det så här https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Ordna-stryka-och-lagga-till-utbildningar/Hur-manga-poang-kan-jag-bli-antagen-till/

      Klurigt! Men jag tänker att om man rangordnar den fristående kursen högst upp, och blir antagen till den, så borde man ju fortfarande ha kvar sin plats på programmet.... men jag vet inte. :-)

      Radera
    3. Aha, intressant! Vi behöver inte söka alla kurser inom ramen för programmet, vi antas automatiskt till dem i den ordning som är föreskriven (vi måste dock registrera oss på vår institution inför varje termin). Så om man har blivit antagen till juristutbildningen är man sedan "klar" med antagning.se (förutsatt att man inte vill läsa extra kurser). Så jag har ingen egen erfarenhet av mer än 45 hp genom antagning.se.

      Det är ju väldigt oklart hur man ska tolka 45 hp-gränsen när det är som i ditt fall, att du redan är antagen men ändå måste söka kurserna som ingår i programmet. Mitt bästa tips är nog att du mailar till antagningen och förklarar din situation, jag har mailat dem ett antal gånger och fått bra svar. Det gäller bara att vara väldigt tydlig med vad man menar och exakt vad man vill ha svar på.

      Det är klurigt att förstå sig på hela systemet och att försöka förutse vad som kan hända!

      Radera
  2. Jaha, precis. Vad märkligt att det kan vara olika beroende på vilket program man läser, eler var. Eller kanske det beror på när man blev antagen, du har väl pluggat ett år längre än mig. Ja, hur som helst, jag insåg efter att jag skrivit till dig att jag ju faktiskt kunde maila och fråga så jag gjorde det :-)

    Jag tycker ju att det BORDE gå att gå en 30-poängskurs till, trots 45-poängsgränsen. Det låter ju väldigt konstigt om det skulle vara så att ja, i princip skulle du kunna göra det, men inte jag, eftersom jag använder antagning inför varje termin, ja, du fattar. :-) Fick lite nytt hopp nu! Hehe.

    SvaraRadera