2013-03-20

Kosttillskott - en skeptiker ger det en chans

Långt inlägg om kosttillskott, hoppa över det om du är fullständigt ointresserad!

Jag har alltid något projekt på gång. Det senaste halvåret har projekten kretsat kring min kost och min träning. Jag gillar att prova saker, jag är nyfiken, jag vill göra det själv och jag tröttnar snabbt på många saker. Jag behöver variationen och utmaningen. Just nu har jag faktiskt två "projekt" igång, det ena är att jag valt att inte dricka någon alkohol under (minst) två månader. (Det går bra, tackar som frågar. Jag är halvvägs igenom och saknar inte alls alkohol.) Det andra är att jag nu (sedan igår) testar att knapra piller och pulver för att se om det får någon effekt på fettförbränningen i kombination med muskeltillväxten.

Jag vill börja med att säga att jag själv är väldigt kluven till det här och skeptiskt inställd rörande eventuella effekter. Jag vet inte om jag egentligen tror på någon effekt, och om jag märker någon skillnad i fett- och muskelmassa - hur vet jag då att det inte bara är tack vare en bra kost och optimal träning?

Orsaken till att jag ändå ger det här en chans är eftersom det är en del av det PT Online-träningspaket som jag vann för någon vecka sedan.

Följande kosttillskott tar jag nu alltså dagligen (sedan en dag tillbaka):

Kreatin - kreatin är prestationsförhöjande och ger en ökning av den fettfria kroppsvikten (det vill säga, minskar mängden fett samt ökar muskelmängden) när det kombineras med träning. Kreatin funkar som så att man laddar upp ATP-nivåerna i muskelcellerna, vilket leder till att man blir starkare och mer uthållig. Kreatin tycks vara väldigt populärt inom styrketräning.

Leucin - leucin är en aminosyra som bildar ketoner, vilket hjälper en att hålla fokus vid intensiva träningspass. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad leucin är och vad exakt den gör. Jag hittar t.ex. information om att leucin registrerar hur mycket protein jag äter, så att kroppen inte behöver bryta ner muskelmassan. För mig låter det helt obegripligt. Vad gör leucin riktigt? Hur funkar det? Jag ska försöka hitta vettigare information. Det känns inte riktigt bra att ta ett pulver varje dag utan att veta vad det egentligen gör för min kropp.

ALA - ALA är en antioxidant i form av en fettsyra, som försvårar fettinlagringen. ALA ökar insulinkänsligheten, vilket i sin tur gör att upptaget av kreatin i musklerna ökar. Här tänker jag spontant, borde inte effekten i princip vara densamma på en strikt LCHF-kost? Då ökar också insulinkänsligheten.

CLA - CLA är en konjugerad linolsyra (finns naturligt i nötkött och mjölkprodukter). CLA aktiverar frisättningen av inlagrat fett och gör det tillgängligt som energi för musklerna. Det låter ju bra, men samma fråga som ovan - borde inte samma effekt kunna uppnås på en strikt LCHF-kost? Då lär man kroppen att gå på fettdrift istället för kolhydrater.

Ursobol - hjälper till att bygga muskler samtidigt som fettförbränningen ökar. Vad det egentligen är och hur det funkar? Osäker. Jag känner lite som med leucin, jag vill veta mer för att det ska kännas okej att stoppa i mig det. Jag ska fortsätta söka information.

Multivitamin - tja, multivitamin är multivitamin. Det är jag inte speciellt skeptisk till. Jag vet att min kropp har svårt att ta upp vitaminer och mineraler, så det är nog bara bra att jag tar multivitaminer.

Omega 3 - bra fettsyra som jag absolut inte är skeptisk till. Jag vet att jag inte får i mig tillräckligt med omega 3 via maten, så det är bra med tillskott. Omega 3 har jag tagit under flera år, så jag vet att det i alla fall inte är något kroppen reagerar negativt på.

Jag vill understryka att jag inte tror att det är nödvändigt att stoppa i sig en massa kosttillskott för att gå ner i vikt eller för att bygga muskler. Jag är fullständigt övertygad om att det allra bästa sättet är att äta bra mat och kombinera det med regelbunden träning som hela tiden är utmanande för kroppen. Jag förändrar inte min kost och jag ersätter inte några måltider med pulver eller piller. Jag äter naturlig och bra mat alla dagar för att orka med mitt aktiva liv, det kommer jag aldrig rucka på för att få resultat. Om man har ett förflutet med ätstörningar eller annan komplicerad relation till mat och träning tycker jag att man ska undvika att stoppa i sig kosttillskott (bortsett från eventuella tillskott av nödvändiga vitaminer och mineraler). Jag tror det är lätt att man fixerar sig vid tanken på att olika kosttillskott ska göra mirakel för viktnedgång/träningsresultat. Och som vi alla vet är en fixering aldrig del av en sund syn på hälsa.

Jag kommer nu testa dessa produkter tills de tar slut. Om jag märker att det inte känns bra i kroppen att ta produkterna kommer jag givetvis sluta. Jag kommer äta och träna precis som vanligt. Utvärdering kommer.

Ni får jättegärna dela med er om ni har koll på de kosttillskott jag räknat upp! Eftersom jag är skeptisk vill jag gärna ta del av era erfarenheter och er kunskap. Jag förstår att några av er kommer tycka att det är helt fel att ta dessa kosttillskott, och som ni säkert förstått ligger jag själv och väger någonstans mellan att det är kul att testa (det är ju ändå bara under en kort period) och att det är fruktansvärt onaturligt/onödigt.

1 kommentar:

  1. Nej men vilket lustigt sammanträffande! Jag har varit helt nykter sen nyårsafton och dessutom har jag också startat ett experiment med tillskott. I mitt fall proteinpulver, vassle (whey-80). Jag har alltid varit (och är fortfarande)extremt skeptisk till proteinpulver och olika tillskott över lag. men fick nyligen något spontant ryck och blev jag sugen på att köpa en förpackning proteinpulver bara för att se om jag märker någon skillnad. Så imorgon smäller det!

    Och jag kan ju inte förneka att trots att jag har fördömt proteinpulver så kommer det nog att vara himla behändigt att blanda till sig en shake när man har bråttom och behöver fylla på efter träning :)
    Jag har försökt läsa på om olika tillskott och pulver men tycker att det är rätt klurigt och känner inte att jag hittar bra information om nackdelar/bieffekter med olika produkter..
    Men om jag minns rätt så tror jag att det var just Kreatin som en lärare på sjukgymnastprogrammet var ganska kritisk till och sade att vi skulle "passa oss för" eftersom det inte finns så mycket forsking om bieffekter på lång sikt. Har för mig att det är svårt att bevisa effekt med det preparatet och att man verkligen ska vara noga med doseringen, att det skulle kunna vara direkt skadligt för något (minns ej vad). Men detta är som sagt bara vad jag har för mig att hon sa så det är inte någons säker källa..
    Ska kolla om jag hittar mina anteckningar från den lektionen, skulle kunna vara intressant :)

    Hjälp vilken roman till kommentar du fick.. Eloge till dig om du orkar läsa! ;)

    SvaraRadera