2012-11-13

PT - väl värt pengarna


Jag är nyligen hemkommen från gymmet där jag kört en timme träning med PT-Max. Idag gick det riktigt bra och jag är hög på endorfiner just nu. Både PT-Max och jag kunde konstatera att jag gjort framsteg, vilket syntes tydligt idag. Min kondition har förbättrats, jag är starkare, jag är envisare, jag är rörligare och jag stod i plankan en minut på slutet (!!!!). Som jag kämpat för det sistnämnda. Hemma i vardagsrummet (utan föregående träning) har en minut plankan gått utan problem, men när jag försökt bevisa detta för PT-Max har jag bara orkat 10-20 sekunder åt gången. Givetvis har det här berott mycket på att plankan är det allra sista vi gör på PT-passen, men ändå. Frustrationen att veta att jag egentligen klarar det, men att inte ha varit kapabel till att samla ihop tillräckligt med energi där och då. Men idag gjorde jag det! Segerns sötma, speciellt när det var mig själv jag vann över.

Hela förmiddagen idag har jag suttit och gått igenom min ekonomi, som genomlider en smärre kris just nu. Att jag lade ut 7000 kr förra månaden för PT-träning märks tydligt i en students ekonomi. De 7000 kronorna räcker till 12 timmar med PT, något som alltså kommer räcka hela hösten och lite till. Så kostnaden uppstår i verkligheten löpande, även om utgiften redan är ett faktum. 582 kr per träningstimme med PT betalar jag och då kan man ju verkligen fråga sig om det är värt det. Ja, svarar jag utan tvekan. Att jag valde att börja träna med PT är mitt bästa träningsbeslut någonsin.

Varför är det så bra (för mig) med en PT? För mig är det framför allt två saker som är av betydelse.
- Det första är att PT-träningen är så "enkel" - inte i betydelsen icke-fysiskt krävande, utan i betydelsen att jag inte behöver göra annat än det jag blir tillsagd. Jag utför de övningar som PT-Max säger åt mig att jag ska göra och mer än så krävs inte av mig. Han funderar ut ett bra upplägg och varierar det efter min dagsform. Han ordnar med rätt vikter och lagom lång vila. Jag behöver bara fokusera på att genomföra passet och att köra slut på mig (eller nja, det är väl PT-Max som ser till att köra slut på mig egentligen).
- Det andra är att jag vet att jag ska träffa PT:n igen efter en vecka. Det i sin tur betyder två saker för min hjärna. För det första vet jag att oavsett hur kaotisk en vecka än är, så får jag i alla fall till ett kvalitativt träningspass per vecka. För det andra vet jag att någon håller koll på mig. PT-Max märker om jag inte gör några framsteg, det vill säga om jag fuskat lite mycket med träningen.
- Andra positiva saker med att ha en PT är att det är otroligt roligt och att det uppenbarligen går att pusha sig själv bra mycket hårdare än vad man (jag) själv normalt gör. Att dessutom veta att PT:n är en välutbildad person inom träning som kan hjälpa en med allehanda frågor rörande kost, träning och den mänskliga kroppen är guld värt. Speciellt för en frågvis person som jag. Idag fick jag till exempel svar på mina funderingar rörande min höga maxpuls och jag fick veta att det är något jag ska vara glad för! Jag har bra gener, sa PT-Max.


Okej, nu börjar endorfinerna lugna sig lite i kroppen och jag ska hoppa i duschen. Jag känner själv att det här blev ett långt och lite ostrukturerat inlägg, men jag hoppas att mitt budskap når fram. Jag tycker att den som har funderat på att skaffa en PT (och som har ekonomisk möjlighet till det) ska sluta fundera och göra slag i saken. Den kicken man (jag) får av riktigt bra och rätt träning är otrolig, väl värd pengarna! Varför skulle du inte investera i din egen kropp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar