2012-11-26

En efterrätt utan innehåll


Den här bilden möttes jag av när jag kollade FB-flödet på väg hem från träningen. Varför jag reagerade på den? Därför att mat intresserar mig väldigt mycket nu för tiden. Det var främst tre saker jag tänkte på:
1. Jag har precis läst boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson, där skriver han väldigt mycket om just pulvermat som introducerades som något så fantastiskt och tidssparande - medan sanningen är att det knappt finns någon äkta ingrediens i dessa pulver. Och vem är sugen på att äta något som endast kommit till i ett laboratorium? Känns otidsenligt.
2. Igår kollade Adam och jag på Erik Haags och Lotta Lundbergs nya tv-program, Historieätarna. I avsnitt två befann de sig på 70-talet, då pulvermaten slog igenom i Sverige. Äkta råvaror fanns inte på samma sätt som idag, så man fick ta vad som fanns att köpa för en billig peng. Idag har vi möjlighet att botanisera bland all världens råvaror. Återigen, känns otidsenligt.
3. Som LCHF:are finns det absolut ingenting i mig som blir sugen på att testa dessa "nya" pulverefterrätter.

Det här innehåller panna cottan:
En påse mix (65 g): Socker, majsstärkelse, dextros, förtjockningsmedel (karragenan), salt, arom (innehåller laktos). 
En påse karamellsås (30 g): Glukos-fruktossirap, karamellsocker, färgämne (sockerkulör) 

3 kommentarer:

  1. Håller med! Läste också Den Hemlige Kocken och ÄLSKADE den, det var efter det jag började laga mer riktig mat från grunden. Gillade att laga mat innan också men tog fler genvägar, uppfödd på en del pulvermat som man var...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt sjukt hur matindustrin ser ut! Nu ska jag följa upp med att läsa Äkta vara (av ME Nilsson) och Matens pris (Olofsson & Öhman). Har du läst någon av dem?

      Radera
    2. Nej men har tänkt göra det, kommer nog skaffa dem när jag åker till Sverige över nyår, älskar att nörda ned mig i såna böcker.

      Jag har blivit en sån där som lusläser innehållsförteckningen på alla burkar och sånt jag köper nu. Här finns det sjukt mycket bra mat, även färdiga såser etc som jag har svårt att få till själv utan e-ämnen och konstiga tillsatser, känns bra när man hittar saker där man känner igen alla ingredienser!

      Radera