2012-11-22

Köttbulletorsdag

Igår storhandlade Adam och jag. Vi köpte 1,6 kilo köttfärs med utgångsdatum idag. Så jag bestämde mig för att göra köttbullar av alltihopa och frysa in. Sagt och gjort. Jag rullade och rullade små bullar, vilket ledde till att 126 köttbullar hamnade i frysen. Och uppskattningsvis 10 stycken åkte direkt ner i min mage. Bra dagsverke!

1,6 kilo köttfärs blandat med två ägg, salt, peppar,
paprikapulver och chilipulver.
Jag föredrar att steka köttbullarna (framför att tillaga dem
i ugnen), eftersom de då får en krispig yta.
126 stycken.

7 kommentarer:

  1. ojojoj! :p vi storhandlade också igår, och ska göra storsats köttbullar/biffar:p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilken slump att vi tycks ha tänkt samma sak samtidigt. Kanske Pernillas frikadeller som inspirerat? :)

      Radera
  2. Vi brukar steka dem så att de får yta, och sen lägger vi dem i ugnen för att bli genomlagade. Främst för att jag tycker att det tar sån tid att stå och steka när vi lagat köttbullar på 2 kg köttfärs ;) Men det är perfekt att ha i frysen sen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart, så kan man ju också göra! Men jag rullade hälften av köttfärsen, sedan stekte jag den första halvan. Därefter började jag rulla andra halvan av färsen. Så det var rätt skönt med en paus och stå och steka (mycket enklare än att rulla) ;)

      Radera
    2. Ja, det kan jag tro. Vi hade delat upp det så att simon stekte och jag rullade. Men jösses vilken tid det tog, det är inte roligt att stå och rulla ;)

      Radera
  3. Åh, nu måste jag passa på och tipsa om att tomatsås med basilika, vitlök, salt och peppar blir SKITGOTT i köttbullar. Man tillreder också episk köttfärslimpa med det. Dessutom brukar jag spejsa till det med lite dijon och citronsaft, och om det är köttfärslimpa slänger jag på lite timjan. Åhhh, gott. Hur går det med ditt gymmande nu? Blivit bättre efter förkylningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter verkligen gott! Äter dock helst inte tomat, och egentligen inte dijon och citronsaft nu före jag kommit lite närmare målvikten. Men jag ska spara ditt tips till framtiden då jag kommer äta lite mer liberalt! Jag gymmade igår och har varit på spinning idag, så jag är back on track!

      Radera