2012-11-26

Glögg och pepparkakskladdkaka



Okej, jag erkänner - igår började även jag med julen. Det blev glöggkokning och så bakade vi en kladdkaka med pepparkakssmak. Glöggen var god, eller rättare sagt - den smakade som vanlig vinglögg utan socker. Själv har jag alltid föredragit "barnglögg", så jag ska testa ett annat glöggrecept baserat på te någon annan dag (måste bara köpa rätt te först). Kladdkakan däremot, den var ljuvlig! Den perfekta smakkombinationen med choklad och pepparkaka.


Betyg: 3 av 5
Omdöme: Ganska besk smak på glöggen, den kräver lite sötning för att funka. Jag har svårt för alkoholsmaken som kommer fram, men det har jag med alla sorters vinglögg (så gillar du vinglögg lär inte det vara något problem). Den här glöggen smakar som "traditionell glögg" minus sockret (glögg innehåller egentligen orimliga mängder socker). Efter ett dygn i kylskåp (och uppvärmning före servering) var smaken mycket bättre än samma dag som vi gjorde glöggen.

Glögg (ursprungsreceptet)
75 cl rödvin
Skal och saft från en apelsin/blodapelsin
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela kryddnejlikor
2 dl björnbär
1 dl blåbär eller svarta vinbär

Lägg allt i en kastrull och koka (nästan) upp. Ta av kastrullen från värmen precis innan det börjar koka. Låt glöggen vila under lock i 2-3 timmar. Sila och häll upp på flaska.

Jag använde vanlig apelsin och blåbär.


Kladdkaka med pepparkakssmak (Annika Rognebys recept)
0,75 dl sukrin
3 ägg
125 gram smör
150 gram mörk choklad
2 krm kanel
2 krm kardemumma
2 krm ingefära
1 krm nejlika
1 krm vaniljpulver

(Kanelen, kardemumman, ingefäran och nejlikan kan ersättas med cirka 1,5 tsk pepparkakskrydda - så gjorde jag).

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sukrin pösigt. Finhacka chokladen. Smält smöret och vänd ner chokladen i det varma smöret, rör om tills all choklad har smält. Rör ner kryddorna i chokladblandningen. Häll chokladblandningen i äggsmeten och blanda samman. Häll smeten i en form med löstagbara kanter (använd gärna bakplåtspapper i botten). Grädda kakan mitt i ugnen i 15 minuter. Låt kakan svalna och servera med t.ex. grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar