2012-11-29

LCHF-glögg med hallon

I söndags gjorde jag en LCHF-glögg. Igår testade jag två andra varianter, eftersom jag inte var helt nöjd med den första. Här kommer receptet på en av de två jag gjorde igår (den andra har jag inte hunnit provsmaka än). Jag har även uppdaterat inlägget om den förra glöggen med mitt betyg och omdöme, så att ni kan jämföra.

Mitt betyg: 3,5+ av 5
Omdöme: Även den här glöggen är svagt besk och jag har fortfarande lite svårt för vinsmaken (alkoholen), men det har jag med all vinglögg så det är troligen inte receptets "fel". Den här glöggen smakar inte riktigt lika mycket "traditionell glögg" som den från i söndags, men å andra sidan är den här snäppet godare. Jag tror att lite sötning kan höja smaken mycket.

LCHF-glögg med hallon (receptet lånat från LCHF till vardag och fest)
75 cl rött vin
1 tsk kardemummakärnor
2 kanelstänger
1,5 tsk hela nejlikor
1 dl russin
2 dl hallon
Ev. sprit
Ev. sötning

Tina hallonen (om de är frysta) och mosa dem. Lägg alla ingredienser i en kastrull (ej sprit och sötning). Värm glöggen och ta av den från värmen precis innan den börjar koka. Låt vila under lock i 1-3 timmar. Sila av glöggen och häll upp på flaska. Förvara i kylskåp. Vid servering kan du smaksätta med sprit och sötning, om du önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar