2012-11-22

Chokladbollar (LCHF)

Ibland blir man, även som LCHF:are, sugen på något smaskigt att plocka i sig. För mig är det LCHF-chokladbollar som gäller just nu. Det är enkelt att göra, smakar gott och det är praktiskt att ha något i små "bitar" så att man inte äter för mycket på en gång. Förvara dem i kylskåpet (eller frys in!) så håller de ganska många dagar.


Chokladbollar (LCHF) (receptet har jag tagit härifrån)
100 gram smör
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
Sötning efter smak (jag föredrar sötningsmedel framför honung)
1 msk kallt kaffe (eller annan smaksättning)

Blanda ihop alla ingredienser (låt gärna smöret bli rumstempererat först), antingen med hjälp av en matberedare eller genom att knåda själv. Smaksätt med kaffe och eventuell sötning (jag brukar blanda i sötningsmedel och smaka av för att få önskad mängd). Rulla till bollar. Rulla sedan bollarna i kokosflingor. Ställ in chokladbollarna i kylskåp ungefär 30 minuter innan servering. Förvara dem i kylskåp.

Jag tycker chokladbollarna är som allra godast när de först fått stelna till sig i kylskåp och därefter får bli lite mjuka igen i rumstemperatur (cirka 10 minuter), då kommer smakerna fram bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar