2013-02-28

Tentadags

Om en timme ska jag skriva tenta i rättshistoria. Känner mig inte alls säker på ämnet, men tänker att jag får slå på min flummiga sida och utgå från de grundteser jag i alla fall har förstått. Rättshistoria handlar t.ex. om romersk rätt, naturrätt, positiv rätt, historiska skolan och den juridiska utbildningens utveckling. Jag tycker att det finns en poäng med att i stora drag ha koll på dessa saker, för att ha förståelse för samhället vi lever i idag. Men jag blir frustrerad när saker är så abstrakta/flummiga att jag inte ens med min vildaste fantasi kan förstå hur de gamla filosoferna tänkte. Jag själv är väldigt konkret i mitt tänkande.

Jag hoppas på att frågorna känns överkomliga och att jag i alla fall får ner några svar som känns okej. Om några timmar vet jag.

1 kommentar:

  1. Abstrakt och flummigt är mitt område! Jag kan hjälpa till om det behövs. (;

    SvaraRadera