2013-02-27

Nu tar vi av oss på fötterna



Jag har köpt ett par barfotaskor (de borde komma med posten vilken dag som helst)! Det blev en billig variant (Muddus Utter), men det känns alldeles lagom för mina allra första barfotaskor. Risken finns ju att min kropp inte alls vill springa med barfotaskor, så det är onödigt att lägga en halv förmögenhet på något av de trendiga märkena. Speciellt med tanke på att barfotaskor egentligen bara behöver skydda fotsulan från glas och vasst grus. Traditionella löparskor med mycket uppbyggnad är det svårare att köpa spontant. De ska passa just din fot och dina förutsättningar. Barfotaskor är bara ett överdrag, det är fötterna som ska göra jobbet.

Orsakerna till att jag nu köpt ett par barfotaskor är många. Det började för säkert två år sedan då jag första gången hörde talas om barfotaskor. Sedan köpte mamma ett par som hon promenerar med. Därefter har många träningstidningar som jag läser skrivit om fördelar och nackdelar med barfotalöpning. På semesterresan i januari läste jag boken Born to run, och det var där någonstans som jag bestämde mig för att mitt nästa skoinköp ska vara ett par barfotaskor. Boken beskrev på ett övertygande sätt hur människans naturliga löpsteg inte alls kräver ett par löparskor med så mycket stötdämpning som möjligt.

Det jag kommer tänka på till en början med barfotaskorna är dels att jobba upp tekniken (från hälisättning till framfotsisättning) och dels att successivt vänja musklerna vid barfotalöpning.

Ett klipp om rätt löpsteg:

Här hittar du det program jag kommer använda mig av för att långsamt vänja mig vid barfotaskor. Är det någon av er läsare som använder barfotaskor? Har ni några tips att ge?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar