2013-01-06

Så här tränar jag, 2013




Ett av mina nyårsmål är alltså att jag ska träna (minst) 230 timmar i år. Jag kan fördela timmarna i princip helt fritt över året, men om jag har tränat mer än 130 timmar den 1 juli så kommer jag höja målet till totalt 250 timmar under året. Det har jag valt att lägga till för att inte ge mig själv möjligheten att träna som en dåre nu i vår för att sedan "slippa" träna speciellt mycket under hösten (jag känner mig själv). Jag vill ha ett aktivt liv under hela året.

230 timmar innebär ett snitt på 4,5 timmar i veckan, men jag ställer inget krav på mig själv att träna just 4,5 timmar varje vecka. Jag behöver ha lite flexibilitet, så att inte en lite ordentligare förkylning eller en lat semestervecka sabbar hela målet. Därför har jag valt att målet för mig ska vara att träna 230 timmar under året istället för 4,5 timme varje vecka.

Varför har jag valt ett snitt på 4,5 timmar per vecka då? I början av hösten snittade jag 2 träningspass per vecka. I mitten av hösten snittade jag 3 träningspass per vecka. I slutet av hösten (träningsjulkalendern) snittade jag 7 timmar per vecka. Jag vet att det inte är realistiskt att fortsätta träna varje dag, det kommer komma perioder då det är omöjligt att få till för mig. Jag vet att jag lätt får in 3 timmar träning varje vecka, därför valde jag 4,5 timmar som är snäppet mer - men ändå inte orealistiskt mycket för just mig.

Den här veckan, årets första, har jag skrapat ihop 4 timmar och 5 minuter. Ett helt godkänt resultat med tanke på dels att veckan var bara 6 dagar och dels att jag tränade första passet i torsdags. Nästa vecka siktar jag på 6 timmar träning, det gäller att passa på nu när jag knappt har någon skola alls. Och dessutom finns det ju så många härliga gruppträningspass jag saknade under julen!

Mina tre favoriter just nu, och som jag försöker få in minst ett pass vardera av varje vecka, är:
- CyclingPulse (högintensiv konditionsträning)
- Crosstraining (högintensiv konditionsträning kombinerat med styrka)
- Yoga (rörlighet)

Utöver det kommer jag träna ett pass med min PT, alternativt egen styrketräning i gymmet, varje vecka. Slutligen ska jag försöka börja gå regelbundet på shape, core eller annan gruppträning med fokus på bålstabilitet, även fast jag tycker de passen är ganska tråkiga. Jag behöver det för att stärka upp mittenpartiet.


Mina inbokade pass inkommande vecka.

Varsågoda, där fick ni en inblick i hur jag tänker kring min träning just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar