2012-08-31

I have a dream

Jag njuter fullständigt av den här dagen. På något sätt är den så perfekt, så komplett.

Jag vaknade ett par gånger under morgonen, men eftersom jag inte hade någon tid att passa kunde jag somna om igen med gott samvete. Först 11:37 steg jag upp ur sängen. Sedan dess har jag legat i soffan, under mitt täcke och druckit kaffe och läst, läst, läst. Utanför hällregnar det, så jag känner ingen press att jag borde gå ut. Det finns ingenting i lägenheten som måste göras nu (tvättkorgen är nästan tom, golvet dammsuget för inte så länge sedan, det står inte prylar överallt), visserligen en del disk som behöver diskas - men det är inte panik. Jag har marinerat kött som Adam och jag ska äta till middag. Kvällen är oplanerad, vilket betyder att Adam och jag kan välja hur vi vill spendera den - utgående från vad vi känner för.


Som studerande får man inte speciellt mycket ledig tid. Under terminerna är det fullt upp med kurslitteratur som ska läsas, uppsatser som ska skrivas, tentor som ska pluggas till och när man någon gång struntar i att plugga ligger allt detta i bakhuvudet och gnager. Sedan måste man jobba hela sommarlovet för att få lite pengar på kontot. Därför har jag länge haft en dröm, som jag ofta upprepar för Adam och andra som vill lyssna. Min högsta dröm (okej, det är inte alls min högsta dröm - men det låter lite fjuttigt med "en av mina drömmar...") är att vara ledig ett helt år och inte göra annat än att läsa böcker. Alla möjliga former av böcker. Så klart vill jag ju leva mitt liv samtidigt, så att träna, städa, laga mat och diska skulle fortfarande ingå. Men den tid jag nu lägger på skola/jobb skulle istället vara bokläsartid. Det är en dröm i mina ögon. Och den här dagen ger mig känslan av att drömmen vore sann, i alla fall för en kort tid.

1 kommentar:

  1. Jag har en dröm jag med, som liknar din men ändå inte. Men jag tror att du kan gissa vad det är? ;)

    SvaraRadera