2012-08-29

Långsamt, dyrt och långt bort

På den gamla goda tiden (ända fram till typ nu) köpte jag all kurslitteratur från Lycknis.se, en studentbokshop på nätet. Det var Kraft&Kultur som drev Lycknis och nu har det bestämt sig för att återgå till sin egentliga verksamhet. Lycknis hade prisgaranti, de lovade alltså att vara den billigaste internethandeln för kurslitteratur. Dessutom hade de (väldigt länge) gratis frakt och gratis faktura. Och så levererade de till ICA Lappis. Det är lätt att förstå varför jag gillade Lycknis va?

Nu har Adlibris tagit över Lycknis och det har bara inneburit försämringar. För det första är priserna nu inte alls så förmånliga som de var hos Lycknis. För det andra levererar inte Adlibris till ICA Lappis, så det närmsta utlämningsstället för mig ligger 3 km bort. För det tredje är leveranstiden orimligt lång (visst, den var inte jättesnabb hos Lycknis heller - men det vägdes upp av andra fördelar), enligt min orderbekräftelse tar det 5-7 vardagar innan Adlibris skickar mitt paket. Och sedan tar leveransföretaget 2-3 vardagar. Det innebär att hela leveransen tar 7-10 vardagar. Det är alldeles för länge.

Ja, det enda jag ville ha sagt med det här inlägget är att jag tycker att Adlibris övertagande av Lycknis har lett till markanta försämringar. Tråkigt! Att sälja studentlitteratur borde ju vara en lukrativ bransch, jag vet ju hur många tusenlappar jag bränner varje år på just kurslitteratur.

Och jag vill gärna ha mina böcker direkt när terminen börjar på måndag.

2 kommentarer:

  1. ja, det suger lite..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske man själv skulle starta en internetbutik för studenter? :)

      Radera