2012-08-23

Inte så smart

Igår delade jag en länk på Facebook. Länken gick till polisens efterlysning rörande två killar som stulit en cykel utanför polisstationen i Mariehamn. Polisen har övervakningskamera vid ingången (där cykeln stod), så killarna var alltså fångade på bild. Jag delade bilden dels för att cykeltjuvarna ska åka fast och dels för att det är så urbota korkat att stjäla en cykel mitt framför en övervakningskamera (och utanför polisstationen). I övrigt har jag inte någon koppling till cykelstölden, jag vet inte ens vems cykel det handlar om. Idag fick jag följande meddelande på Facebook:


Tja, Simon, det var inte min cykel. Men jag är helt säker på att polisen kan hjälpa dig hitta cykelns ägare! Jag har vidarebefordrat ditt meddelande till polisen och de tar säkert kontakt med dig. Det är jag övertygad om.


8 kommentarer:

  1. Jaa, inte har man speciellt många celler i hjärnkontoret när man går och stjäl en cykel utanför polisen. Får hoppas att det där meddelandet leder nånvart i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är inte många ställen på Åland som är kameraövervakade så att välja cykelstället utanför polisen känns mindre genomtänkt.

      Radera
    2. Så från ställen utan kamera övervakning är det okey att sno cyklar? :P

      Radera
    3. Nej, det är klart att det inte är okej. Det är en annan människas egendom och som ofta är värd ganska mycket pengar.

      Radera
  2. men Julia, sen när började du hänga ut folk offentligt på din blogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte vilja påstå att jag "börjat hänga ut folk" på min blogg genom en engångsgrej. I det här specifika fallet anser jag inte att mitt blogginlägg gör så stor skillnad då polisen redan spridit en bild där man tydligt ser killarna på bilden. Visst, här har jag med ena killens namn också. Men det namnet har jag ju fått av honom själv, inte på några omvägar. Det var en avvägning jag gjorde och jag anser inte att det finns något behov av att jag censurerar hans namn. Där kan åsikterna så klart gå isär, det respekterar jag helt och fullt.

      Radera
  3. Skulle inte påstå att det är direkt fel att publicera Simons fullständiga namn, samt hans privata meddelande till dig, men onödigt, det är det.

    SvaraRadera
  4. Du tänkte då inte att han kanske trodde det var din cykel?
    Har du varit i kontakt? Lite onödigt av dig tycker jag ivf... Fast visst ska man inte ta folks cyklar!

    SvaraRadera