2013-04-04

Några dagar av skola, träning och cykelfix

I tisdags tränade jag alltså tillsammans med Emelie. Vi fick tyvärr inte plats på indoor running-klassen, så vi körde styrketräning med fokus på överkropp istället. Det var roligt att köra tillsammans med Emelie, eftersom vi båda slog på tävlingsinstinkten och ökade vikt/repetitioner på flera av övningarna.

Juridikstudier?
I går började jag min allra sista kurs (bortsett från kursen "examensarbete 30 hp") på juristutbildningen. Hjälp! Kursen heter Law and Information Communication Technology (Law & ICT) och handlar alltså om juridiken kring informationstekniken. Vi startade upp med att gå igenom den tekniska biten, så igår fick vi lära oss om skillnaden mellan internet och World Wide Web, de olika komponenterna i en dator, hur olika typer av nätverk fungerar, hur datorer blir tilldelade en ip-adress och hur man räknar binära tal. Det var ganska tufft, men som tur är sa läraren att mycket av det tekniska egentligen är överkurs - men att det kan vara bra att vi har hört det en gång i alla fall. Idag handlade lektionen om lite mer konkreta saker, nämligen legal risk management (ska man agera preventivt och undvika risker, eller ska man agera i efterhand och reparera uppkomna risker?).

Gårdagskvällen spenderade jag på gymmet, första small group-passet på över en vecka (vår PT var bortrest över påsken). Det var roligt att träffa alla igen och härligt att pressa kroppen till max! Eftersom det var så fint väder cyklade jag till gymmet. Det gick finfint på vägen dit. Det är nästan 6 km och det tog cirka 25 minuter, vilket är ganska exakt lika lång tid som det tar med kollektivtrafiken. Dessvärre gick det sämre att cykla hem. Efter halva sträckan märkte jag att mitt framdäck var helt platt. Punka. Så jag fick leda cykeln hem istället. Det tog lång tid och jag var väldigt irriterad på min cykel. När jag berättade om punkan för min kära sambo svarade han bara lugnt "vi åker till stan imorgon och köper ny innerslang, inga problem".

Från hemmet till gymmet per cykel.
Så idag har vi varit till stan och köpt några viktiga saker till min cykel: innerslang, ringklocka, vajerlås och cykelhjälm. Nu har vi precis varit ute på gården och fixat cykeln, så förhoppningsvis ska jag kunna använda den väldigt mycket framöver. Mitt SL-kort går nämligen ut idag och jag har tänkt klara mig utan SL-kort nu (i alla fall försöka). Det flesta ställen jag besöker ligger max 7 km bort, så det känns ganska rimligt att jag skulle klara mig med cykeln.

Världens snällaste sambo!
Det är även därför jag har köpt en cykelhjälm. Inom mig finns det fortfarande någon form av tonårstrots som tänker att det är så töntigt med cykelhjälm, men samtidigt inser jag ju vilken billig livförsäkring en cykelhjälm är. Ska jag börja cykla i centrala Stockholm med livlig trafik så känns faktiskt en cykelhjälm väldigt viktig. Igår när jag cyklade till gymmet mötte jag många andra cyklister och alla utom en (!) hade cykelhjälm. Jag kände mig som den töntiga personen eftersom jag inte hade cykelhjälm. Från och med nu är det alltså ändring på den saken. (Ja, jag kan lägga upp en bild på mig med cykelhjälm lite senare. Tyvärr klär jag inte speciellt bra i hjälm.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar