2013-04-21

Moldavien

Om två veckor är Adam på plats i Moldavien, där han ska göra sitt examensarbete tillsammans med en klasskompis. De kommer stanna i Moldavien i åtta veckor och syftet med projektet är att ta fram en plan för att undervisa om hållbar utveckling i skolorna i Moldavien. Det utgör en del av ett större projekt som ska leda till att hållbar utveckling införs i Moldavien, med modell från hur man har gjort i Sverige. Jag är otroligt stolt över Adam och att han valt att göra det här examensarbetet, han kommer vara många erfarenheter rikare när han kommer hem i slutet på juni.

Bild från ne.se.
Moldavien ligger mellan Rumänien och Ukraina. Landet är ett av Europas allra fattigaste och saknar naturtillgångar av värde. Moldavien var en del av Sovjetunionen fram till 1991 och kämpar idag mot utbredd fattigdom och stor utvandring. Är du intresserad kan du läsa mer om Moldavien här.

Igår kväll bokade vi flygbiljetter till mig, så att jag kan åka och hälsa på Adam och Julia (klasskompisen han åker med råkar dela förnamn med mig). Tack vare ett riktigt bra schema mot slutet av terminen kan jag stanna där i 10 dagar, 16-25 maj!

Tidigt i morse åkte Adam iväg till Härnösand där han ska gå en tre dagar lång utbildning. Själva utbildningen är ett krav för de som blivit beviljade MFS-stipendium, något han och Julia alltså blivit för sitt kommande examensarbete. Så nu har jag tre dagar försmak av hur det kommer bli när han åker iväg till Moldavien och jag kommer mötas av en tom lägenhet varje gång jag kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar