2013-04-11

Att utmana sig själv

Idag ska jag göra något som jag faktiskt tycker känns lite småläskigt. Jag har som sagt inget SL-kort just nu (det gick ut för en vecka sedan och jag testar klara mig utan kollektivtrafiken) och idag ska vi på studiebesök till en advokatbyrå på Regeringsgatan. Så med andra ord ska jag cykla hemifrån och ända in till city. Ni som någonsin varit inne i Stockholm city vet att trafiken ibland kan vara riktigt hetsig. Och där bland alla bilar ska jag alltså cykla. Jag vet, många människor gör det här dagligen. Men för mig blir det första gången jag cyklar bland riktigt livlig trafik.

Jag kommer först cykla hemifrån till Roslagstull, sedan in på Sveavägen och följa den ända fram till Sergels torg. Sedan är det bara en kort sträcka på Hamngatan innan jag är framme vid Regeringsgatan.

Min plan är att starta hemifrån i riktigt god tid och att leda cykeln uppe på trottoaren vid besvärliga ställen, om det behövs. Dessutom hoppas jag på att vara framme en stund innan studiebesöket börjar, så att jag hinner smita in på någon offentlig toalett och snygga till mig lite. Det känns inte som någon höjdare att komma in svettig på en fin advokatbyrå.

UPPDATERING: Äh, jag fegade ur. Eller min hjärna övertalade mig att det är bättre att ta premiärturen på cykel en annan dag när jag inte ska till en advokatbyrå. Så nu köper jag några enkelresor med SL så att jag kan ta mig till och från studiebesöket. Ikväll ska jag fundera ut en lämplig dag att cykla runt i city, för har jag gjort det en gång lär det ju inte vara så läskigt gång nummer två.

1 kommentar:

  1. Kör bara Julia men kör försiktigt och ha hjälm på dig. Jag cyklar till och från skolan och omkring i London dessutom på "fel" sida av vägen. Livrädd i början men nu älskar jag det! Som du säger, ibland får man hoppa av och leda cykeln och ibland får man stanna och undra vart man befinner sig :)

    SvaraRadera