2013-05-28

Sömn? Överskattat.

Nu har jag - äntligen - mailat in min PM-uppgift. Jag är långt ifrån nöjd med den, men jag hoppas på att bli godkänd och i skrivande stund är jag otroligt lättad över att ens ha fått ihop tio sidor.

Dagarna innan jag åkte till Moldavien fick vi välja ämne för uppsatsen. Jag valde ett svårt, men intressant ämne (enligt mig själv). Före jag reste iväg samlade jag ihop material, för tanken var ju att jag skulle skriva på uppgiften i Moldavien medan Adam jobbade med exjobbet. När jag landade på svensk mark igen i lördags hade jag tre av tio sidor skrivna. Söndagen ägnade jag åt uppgiften, vilket resulterade i att jag hade nästan sju sidor i söndagskväll. Igår jobbade jag för första gången på mitt sommarjobb, så det var mycket att ta igen - men jag visste att jag måste orka skriva på uppgiften när jag kom hem. Vid 22:30 igår gav jag upp. Då hade jag nio sidor (av tio) och allt var en salig röra. Jag hade insett att jag inte hade utrymme för att gå på djupet och jag skrev även klart slutdiskussionen långt innan jag hade övriga (fakta)delar klara i uppsatsen.

Jag bestämde mig för att sova en stund och sedan göra mitt bästa nu under morgontimmarna, innan det är dags för dag nummer två på sommarjobbet. Klockan 04:00 vaknade jag (även om klockan var ställd på 05:00) och satte igång. Nu, två timmar senare, är uppgiften inskickad och jag är glad att jag fick ihop något alls. Om en timme ska jag sitta på bussen på väg till jobbet.

Det är i alla fall tacksamt att bo i Norden när sådant här "händer". Att vakna 04:00 är inte så farligt då det redan (fortfarande?) är ljust ute.

Jag undrar om jag någonsin ska lära mig att prioritera och planera rätt. Att alltid göra skolsaker i sista stund är inte optimalt. Att stiga upp 04:00 för att slutföra en skoluppgift är inte optimalt. Speciellt inte när man samtidigt är mitt inne i upplärningsfasen för sommarjobbet.

Ikväll ska jag sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar