2013-05-21

En eftermiddag i solen och lägenheten

Under gårdagseftermiddagen satt jag på en bänk i solen och läste. Alla moldaver satt i skuggan, så klart. De vill inte vara bruna. Adams handledare här i Moldavien bad till och med om ursäkt i förra veckan, eftersom hon varit på landet och jobbat utomhus och därför fått lite färg på armarna. Så vi framstår som väldigt märkliga då vi frivilligt söker oss till solen med så lite kläder på kroppen som möjligt. En man kom fram till mig och förklarade med kroppsspråk (engelskakunskaperna är inte överdrivet bra i det här landet) att jag inte behöver sitta i solen, utan att det finns sittplatser i skuggan. Jag log, gjorde tummen upp och sa "I like the sun". Lite senare kom en annan man fram till mig och började prata. Förvånande nog kunde han engelska, så jag förstod honom lite bättre. Han berättade att jag såg rysk ut, vilket nog var menat som en komplimang eftersom han frågade om han fick ta kort på mig (det fick han inte). Sedan frågade han om det var bibeln jag satt och läste.

"Bibeln".
Kvällen blev lugn, med middag hemma i lägenheten tillsammans med Adam. Vi spelade lite kort och testade smaksatta jordnötter. Vi hann smaka på bacon och salami igår, och kunde snabbt konstatera att vi inte hittade några nya favoriter i de smakerna.


Jordnötter med smak av bacon/ost/salami/kyckling.

I den här lägenheten sitter lampknapparna väldigt lågt.
Adam demonstrerar hur han tror det är tänkt att de ska användas.

Inredningen i lägenheten som Adam och Julia S hyr är lite speciell.
Köket, sett från soffan.

Till vänster om köket ser ni hallen, badrumsdörren och en bit av vardagsrummet.


Till höger om köket finner man balkongen (som mer eller mindre är ett
extra rum, då hela balkongen är inglasad).

Nu under förmiddagen har jag faktiskt jobbat lite med min PM-uppgift. Adam och Julia S är på kontoret/på studiebesök till en skola. Jag tänkte upprepa gårdagens koncept, det vill säga gå ut och sätta mig i solen nu under eftermiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar