2013-05-20

Mina första dagar i Moldavien

Hälsningar från Moldavien!

Ja, nu är jag alltså här i Moldaviens huvudstad Chisinau. Jag anlände i torsdags och än har jag några dagar kvar här, hemresan är först på lördag. Och det är otroligt härligt att vara här! Jag får umgås med Adam, jag får se ett nytt land och jag får njuta av varmt väder och gott vin.

Jag landade strax innan fyra på eftermiddagen i torsdags. Då åkte Adam och jag via lägenheten och sedan gick vi ut och åt middag. Vi valde att gå till Jack's Bar & Grill, där vi för en billig peng fick riktigt gott grillat kött och grönsaker. Till det drack vi supergott moldaviskt vin, vilket vi i och för sig har gjort alla dagar hittills... Äh, jag har ju någon form av semester här.

Utanför Jack's Bar & Grill första kvällen.
Under fredagen var Adam (och hans partner in crime gällande exjobbet, Julia S) iväg till en skola här i Chisinau. Jag roade mig i lägenheten med att sova länge och sedan göra mig lite hemmastadd. Framåt eftermiddagen promenerade jag iväg till stadshuset (där Adam och Julia S har sitt temporära kontor). Sedan åkte vi alla tre till Cricova, ett av landets vindistrikt. Där fick vi en guidad tur i den enorma underjordiska källaren (som är optimal för vinframställning tack vare den jämna, svala temperaturen). Det var väldigt intressant att se och fascinerande med en så enorm vinkällare. Vi åkte bil nere i vinkällaren för att ta oss runt under den guidade turen, så ni förstår att det inte var något litet ställe. Fredagskvällen ägnade vi sedan åt att göra middag hemma i lägenheten, dricka en hel del vin, lyssna på musik och umgås.

Ekfat (fyllda av vin under lagring) fanns det gott om, 250 liter i varje!

De här ENORMA vintunnorna används inte längre, men förr i tiden
lagrades vinet i så här stora ekfat.

Långa rader av mousserande vin. Varje dag vändes flaskorna för hand,
enligt vår guide kan en duktig person vända 40.000 flaskor på en dag!

Några, av många, moldaviska vinsorter. Flaskan näst längst till
vänster är min nuvarande favorit.
Lördagen inledde vi med att luncha ihop med en moldavisk kvinna som tidigare hjälpt några andra svenskar med sitt exjobb här. Efter lunchen var vi en sväng till deras historiska museum, eftersom det råkade vara gratis inträde på samtliga museum i staden just i lördags. Tanken var sedan att vi skulle besöka stadshusets tält som stod uppställt till firande av Europe Day, men de hann plocka bort allting innan vi hann dit. Istället ägnade Adam och jag eftermiddagen åt att äta jordgubbar och spana in den enorma marknaden där man kan köpa allt från tvättmedel till färska grönsaker. Middag åt vi hemma i lägenheten och sedan, senare under kvällen, mötte vi upp en kollega till Adam och Julia samt hennes kompis, för att kolla på Eurovision Song Contest tillsammans.

När vi kom hem mitt i natten möttes vi av kackerlackor i lägenheten. Fy fan! Så medan Adam slog ihjäl de synliga kackerlackorna gick Julia S och jag till närmsta nattöppna affär för att köpa insektsspray. Totalt hittills tror jag vi dödat 10 stycken kackerlackor. Otroligt äckligt, men tyvärr väldigt vanligt (tydligen). Besitter ni något magiskt knep för att bli av med kackerlackor så får ni gärna dela med er!

Igår, söndag, sov vi länge. Så jag inledde dagen med att vara lite stressad över all tid vi "förlorat" (men det var skönt att sova ut). Adam och jag spenderade dagen på tu man hand och vi styrde stegen mot stadens enda strand. Eftersom det inte finns något hav så ligger stranden vid en liten sjö. Moldaverna badade visserligen i det skitiga vattnet, men vi höll oss på land. Solen gav oss lite färg på våra bleka kroppar och det var riktigt härligt att ligga på stranden och läsa en bra bok. Efter någon timme promenerade vi tillbaka mot huvudgatan och började jakten på an middagsrestaurang. Vi valde till slut att äta på Beer House, en restaurang/bar i närheten av lägenheten. Jag åt en supergod grillad biff, medan Adam testade ölmarinerad fläskfilé som inte var riktigt lika saftig.

Ursäkta den dåliga hållningen, kan jag skylla den på skoskav?
Här är i alla fall sjön, stranden är på andra sidan sjön.

Runt sjön går denna fina strandpromenad.
Som ni ser är Chisinau en väldigt grön stad, något vi verkligen uppskattar!

Ja, det var härligt!


 
Adam svalkade sig med 0,5 liter öl. Pris? 13 leu,
vilket motsvarar ungefär 7 kronor.
Mätta och belåtna gick vi hem till lägenheten igen. Kvällen ägnade vi åt att tvätta och att kolla på Grease tillsammans med Julia S.

Nu är det plötsligt måndag och det är meningen att jag ska skriva på min PM-uppgift. Än har jag inte kommit igång, utan jag har tagit igen förlorad internettid (det vill säga, jag har läst bloggar). Snart ska jag äta lunch och sedan tror jag faktiskt att jag går ut i solen istället. PM-uppgiften kan kanske vänta en dag till? Adam och Julia S är på kontoret idag. Jag är välkommen att följa med dit om jag vill, så det kanske jag gör senare under veckan för att få något skrivet på min uppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar