2013-05-02

(Kugg)hjulen i hjärnan snurrar runt, runt, runt



Nu är jag inne på sista dagen tentaplugg. Som vanligt önskar jag att jag hade haft en vecka till på mig att förbereda mig. Som vanligt har jag inte det. Kroppen är i alla fall speedad tack vare allt kaffe jag hällt i mig och tankarna i huvudet snurrar runt, runt, runt.

Missbruk av dominerande ställning.
Vad är dominerande ställning? Vad är den relevanta marknaden? Vad är missbruk? Finns det något som rättfärdigar missbruket?

Samarbeten som begränsar konkurrensen.
Vad innebär samarbete? Vad är en begränsning? Vilka saker är förbjudna per se? Finns det något som rättfärdigar ett samarbete som egentligen begränsar konkurrensen?

Företagskoncentrationer.
Hur stora marknadsandelar har företagen som ska slås ihop (kom ihåg att göra ett HHI-test)? Begränsar det konkurrensen (SIEC)? Är de verksamma på en vertikal eller horisontell marknad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar